هادی امیری
مشاور توسعه کسب و کار
یکی از بنیان های توسعه برند در بازار ، داشتن نام مناسب و متناسب با محصول و تولید کننده می باشد . با افزایش توجه به برند سازی و ثبت برند در حوزه خرما ، انتخاب نام مناسب و قابل ثبت به چالشی برای فعالان حوزه خرما تبدیل شده است. متاسفانه انتخاب نام مناسب گاهی مورد غفلت فعالان حوزه خرما قرار می گیرد و نام تجاری بدون بررسی کامل ، مشاوره ، توجه به بازار مصرف ، الزامات قانونی مرتبط و.. انتخاب می شود و زمانی تولید کننده متوجه مناسب نبودن نام برند خود می شود که هزینه زیادی صرف آن شده است.
نکاتی کوتاه در خصوص انتخاب نام تجاری مناسب و همچنین الزامات قانونی مرتبط با آن را بررسی می کنیم.
- جذاب بودن : جذابیت نام به خصوص در حوزه مواد غذایی و توزیع در فروشگاه های مواد غذایی که مملو از اسم ها و طرح های جذاب می باشد بسیار مهم است . گروهی از تولید کنندگان بعضا به دنبال استفاده از نام و نام خانوادگی خود هستند که همیشه نمی تواند مناسب باشد و یا بدون خلاقیتی به دنبال استفاده از کلمات معمول نخل و خرما و نام شهرها و.. هستند. یک نام جذاب امکان انتخاب توسط مصرف کننده را بالا برده و باعث افزایش فروش در بازار خرده فروشی می شود.
- متمایز بودن : خیلی از مراجعان برای ثبت برند اصرار دارند که اسم هایی مشابه برندهای موجود در بازار را انتخاب و به ثبت برسانند و به دنبال پیشوند و پسوندی هستند که قابل ثبت شود. انتخاب درست ، یافتن نامی منحصر به فرد و جدید هست که بتوان با برندسازی در سال های بعد ، برای آن اعتبار ایجاد کرد. استفاده از نام های مشابه برندهای معروف خرما ، شاید در کوتاه مدت بازاری ایجاد کند اما قطعا در بلند مدت باعث تمایز و توسعه بازار نمی شود.
- با معنا بودن : اگر نام برند ارتباط قوی مفهومی با محصول شما داشته باشد می تواند در ذهن مصرف کننده بهتر حک شود . این موضوع صد در صدی نیست و مثال های نقضی نیز برای آن وجود دارد ولی به صورت کلی با معنا بودن نام می تواند مفید باشد.
- تلفظ خوب و راحت : نام برند باید دارای تلفظ خوب بوده و خوب شنیده شود ، نامی مناسب است که با یک بار گفتن پشت تلفن ، کامل شنیده شده و به خاطر سپرده شود.
- امکان پذیر بودن ثبت : انتخاب نام های قابل ثبت ، در بازار خرما کمی مشکل می باشد و بایستی در انتخاب نام به موضوع امکان پذیر بودن ثبت آن توجه ویژه ای کرد. بسیاری از نام های متداول و مناسب توسط فعالان این حوزه ثبت شده است و خلاقیت بیشتری برای ساخت و انتخاب اسامی مناسب لازم است.
- نوشتار مناسب: نام برند شما بهتر است یک نوشتار زیبا در فارسی و لاتین داشته باشد و باعث جلب توجه مصرف کنندگان شود.
در ادامه به شیوه های متداول برای ساخت و انتخاب نام برند پرداخته ایم :
- ترکیبی از دو یا چند واژه : کلمات مختلف را می توان با هم ترکیب کرد و اسامی زیبا و خاصی را ساخت .
- استفاده از پیشوندها و پسوندها : اضافه کردن پیشوند ، پسوند و یا میانوندها به کلمه یا کلماتی خاص و ایجاد اسامی جدید.
- استفاده از سر واژه ها : ساختن نام های جدید و ویژه از سر واژه های یک عبارت همیشه مورد استفاده و استقبال تولیدکنندگان در حوزه ی خرما بوده است .
در خصوص قوانین و مقررات ایران توجه به نکات زیر ضروری می باشد:
نام برند خرما برای اخذ کد بهداشتی از سازمان غذا و دارو و پروانه کاربرد علامت استاندارد بسته بندی از سازمان استاندارد ، بایستی حتما به صورت فارسی نیز ثبت شده باشد و به همین دلیل توصیه می شود که حتی اگر برند شما لاتین هست ، ثبت به صورت فارسی و لاتین انجام شود.
برای ثبت برند لاتین در ایران نیاز به کارت عضویت اتاق بازرگانی یا کارت بازرگانی می باشد که باید در انتخاب نام به این نکته نیز توجه کرد.
خیلی مفید بود
تجربه بسیار عالی رو با این تیم داشتم بسیار حرفه ای با سرعت عمل بالا و دقیق